Mobilitat

El PSC exigeix la destitució del president d'AENA per la seva deslleialtat i la seva gestió “nefasta” de l'aeroport del Prat

  • Actualitzat:
  • Creat:

Mercè Perea expressa el seu suport a les reivindicacions dels treballadors de EULEN i exigeix solucions

Mercè Perea, durant la seva intervenció
Mercè Perea, durant la seva intervenció

La diputada del PSC Mercè Perea ha demanat avui la destitució del president d'AENA, José Manuel Vargas, per haver dut a terme una gestió "nefasta" de l'ens i també de la crisi en l'aeroport del Prat de Barcelona. En la compareixença del ministre de Foment en Comissió, Perea ha lamentat que aquesta s'hagi quedat “en la superfície”, perquè ha deixat de costat els problemes de fons en la gestió aeroportuària: “rígida; amb una AENA privatitzada de facto en detriment dels treballadors; un model de gestió de servei públic mercantilitzat; un president deslleial amb l'interès general, amb el servei públic i fins i tot amb el ministre, i una reforma laboral que ha servit d'eina perfecta per desprotegir el sistema aeroportuari”. La diputada ha expressat durant la seva intervenció el seu suport a les reivindicacions dels treballadors de EULEN.

Perea ha criticat tabé que el caos produït “ha fet mal a un sector tan important per a l'economia espanyola com és el turisme i a la imatge del país, a Barcelona i a Catalunya”. AENA, ha explicat, és un gran actiu per a tots els ciutadans, perquè el sector aeronàutic “és estratègic tant en la vessant econòmica com en la social”. Per això, “és bàsica la titularitat pública, que ha de garantir sí o sí aquest servei públic”. “Parlem de qualitat, eficiència del servei i la seva viabilitat”, ha insistit.

La diputada s'ha preguntat irònicament si quan el president del Govern espanyol afirma que al turisme cal “cuidar-lo” es refereix a la imatge de l'aeroport en aquests mesos de juliol i agost a Barcelona; al fet de trigar més de 20 dies a donar la cara, i quan s'actua és per imposar un arbitratge sense si més no intentar negociar solucions o conèixer els problemes de fons dels treballadors; als sous paupèrrims i jornades laborables interminables; a la vulneració dia sí i dia també dels drets dels treballadors, o a l'incompliment en temes de salut laboral com el fet de produir-se set avortaments de treballadores en un sol any “i que no han merescut la més mínima atenció ni per EULEN ni per AENA”.

Madrid-Barajas i el Prat Barcelona “són els dos aeroports de major volum de passatgers al territori nacional". Des del 2011 al 2017 l'increment de passatgers ha estat de més 10 Milions (30% més), mentre que el personal s'ha reduït en 35 treballadors. A més, ha recordat, la inversió per als propers anys a Madrid-Barreges respecte del Prat és més del doble: més de 445 milions per a l'aeroport madrileny i 196 pel de Barcelona. És a dir, “malgrat tenir un volum de només un 1% de tràfic de diferència la dotació en RRHH i inversions és menys de la meitat”. “Com s'explica que l'aeroport del Prat, malgrat ser un pol estratègic d'atracció d'inversió i generador de llocs de treball, es trobi en aquestes condicions d'asfíxia?”, ha dit Perea, qui ha insistit que el president d'AENA “no té cap interès en què el Prat sigui un pol estratègic”.

“Quan els socialistes exigim un reconeixement per a Catalunya, els estem exigint justament això: lleialtat institucional, cooperació, col·laboració estreta i actuar amb l'anticipació suficient en pro de l'interès general”, ha explicat. “I això és el que no hem trobat en AENA ni al Govern”. Per a la diputada, no haver-se adonat de l'asfíxia que està sofrint el Prat és d'una gran “una gran miopia política”. La gestió aeroportuària “ha deixat molt a desitjar tant en la forma com en el fons”.

Paraules clau: